مسعود پزشکیان در جمع خبرنگاران در خصوص حواشی ایجاد شده درخصوص اتوبان تبریز - سهند ، گفت: از همان اول مشخص بود که دولت ۴۰ درصد هزینه پانصد میلیارد تومانی این مسیر را پرداخت کرده است و بقیه سرمایه گذاری صورت گرفته باید از طریق پرداخت عوارض تامین میشد.
اگر بخش خصوصی برای احداث این مسیر پیشگام نمیشد، این پروژه سالها بعد نیز به اتمام نمیرسید
مسئولان بهتر است به جای فرافکنی، با مردم #صادق باشند. چراکه در تمام بزرگراههای مشارکتی، سهم سرمایهگذار از طریق پرداخت عوارض تامین میشود.
قبول دارم به دلیل مشکلات اقتصادی، پرداخت عوارض برای اغلب ساکنان #شهر_سهند سنگین است و تنها راهِ رایگان شدن این مسیر یا کاهش میزان عوارض، پرداخت سهم بخش خصوصی از سوی دولت است ؛ اما بسیاری از مسئولان از بیان این واقعیت طفره میروند.
باید به این نکته توجه کرد که احداث و توسعهی راههای مواسلاتی ، یکی از مهمترین ارکان توسعه است و با افتتاح این اتوبان، ارزش واحدهای شهر سهند افزایش یافته و این واقعیت را نمیتوان کتمان کرد.
احداث این اتوبان در سال ۸۷ شروع شده بود و آقای #احمدی_نژاد در سفر استانی در تبریز مصوب کرده بودند که این پروژه را دوساله تمام کنند !! اما نشد و در حد شعار ماند
به دلیل نبود توان مالی برای اجرای پروژههای دولتی، اگر سرمایهگذار خصوصی وارد میدان نمیشد این پروژه سالها بعد نیز به اتمام نمیرسید.
در شرایط کنونی تنها راه اجرای پروژههای مهم در کشور، حمایت از سرمایهگذران بخش خصوصی و نیز سرمایه گذراران خارجی است
به عنوان مثال با وجود تصویب و نیز کلنگ زنی بزرگراه تبریز – بازرگان، به دلیل عدم حمایت و فراری دادن سرمایه گذار ترک ، این مسیر رها شد و معلوم نیست تا چندین سال دیگر هم به نتیجه برسد.
فضای ایجاد شده علیه سرمایه گذار مسیر تبریز – سهند ، عامل فراری دادن دیگر سرمایه گذاران در حوزه های مختلف خواهد بود
نمی شود بار مالی یک پروژه مهم را گردن سرمایه گذاران خصوصی بیندازیم و پس از اتمام آن با فرافکنی آنها را با انبوهی از مشکلات رها کنیم.
دو پروژهی مهم انتقال آب زاب به #دریاچه_ارومیه و نیز #قطار بستانآباد به تبریز، به دلیل عدم اختصاص اعتبارات لازم، در مراحل پایانی ناتمام مانده و اگر بودجه لازم اختصاص نیابد، تمام زحمات صورت گرفته بینتیجه خواهد ماند.
باید مسایل را #شفاف و #صریح به مردم بگوئیم
با توجه به مشکلات مالی دولت، جذب مشارکت بخش خصوصی تنها راه اجرای پروژه های عمرانی است در غیر اینصورت هیچ طرحی به سرانجام نخواهد رسید.